niedziela, 27 sierpnia 2017

Projekt mojego nowego oczka wodnego cz.1

W ostatniej aktualizacji mojego oczka wspominałem, że ryby zrobiły się duże, a ja mam ochotę na większe oczko wodne. No cóż, warto by z tego uczynić już plan i zastanowić się nad tym porządnie :) Przejdźmy przez to razem w takim razie!


Na razie jest to czyste gdybanie. Nie wiem co będzie później. Jeśli moje plany życiowe na to pozwolą to będę to robił wiosną 2018 roku. Tutaj wchodzi kwestia finansów na budowę tego i studiów. Jak czas na to pozwoli.
Ale podejrzewam, że na 90% będę to realizował.

Dla firm - jeśli prowadzisz firmę z czymś, co związane jest z oczkiem wodnym i chciałbyś tutaj swoją reklamę, to masz świetną okazję. Uszczelnienie (w grę wchodzi EPDM, albo jakaś inna dobra membrana), filtracja i pompy, rośliny, oświetlenie, same ryby (cel to japońskie karpie koi. Zniżki, rabaty, czy nawet całe produkty. Jak będzie pasować, to biorę i oczywiście tutaj to opisuje i reklamuję. Myślę, ze to ciekawa opcja.

Dla czytelnika - przejdziemy przez ten proces razem. Uzbrój się w cierpliwość i nie wahaj się komentować moich poczynań. Nie widziałem jeszcze w Polskim internecie czegoś podobnego, oprócz http://staw.bieleccy.com.pl/ ale ta strona już od dawna nie jest aktualizowana. A szkoda. Sam się tym inspirowałem wiele lat temu. Na http://forum.oczkowodne.net/ jest również pełno fajnych projektów i ludzi, którzy tą budowę pokazali dość dobrze.

Postaram się wszystko szczegółowo udokumentować i opisać. Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to na przyszłe lato będzie : ) potrzebne mi wasze zaangażowanie chociaż by, bym wiedział, że to was interesuje.

Projekt oczka wodnego

Niestety na oczko basen nie mogę sobie pozwolić, bo nie miało by to sensu. Ale może by tak fuzja klasycznego oczka wodnego z koi pondem? Co to koi pond i jakie musi spełnić warunki opisywałem tutaj: Koi Pond w Polsce. Natomiast, garść informacji o oczko basenach znajdziesz tutaj: Basen w ogrodzie

No to przedstawiam Państwu profesjonalny plan zrobiony w paincie. Trzeba się z nim zapoznać, byśmy mogli iść dalej : P To oczywiście wstępny plan! Musisz kliknąć w zdjęcie by wyświetliło się w oryginalnych rozmiarach.


Czerwoną linią oznaczyłem krawędzie oczka wodnego. To główny zarys. Pragnę zauważyć, że przez perspektywę, prawa strona wydaje się mniejsza niż jest na prawdę. W rzeczywistości jest więcej niż 3/4 całego oczka.

Niebieskie linie to strefy głębokości.
Numer 1. pomarańczowe to strefa głęboka. Myślę że jak pyknę 1.30 do 1.40 m głębokości to będzie super. To też się okaże w trakcie kopania. Jak wyjdzie za bardzo jak studnia to spłycę, jak nie to dam jeszcze głębiej - będzie trzeba wzmocnić brzegi. Jest tam twarda strasznie glina, ale na wszelki wypadek i tak warto brać, taką opcję pod uwagę. Pamieć, jak kopałem to oczko, to musiałem zeskrobywać po centymetrze kolejne warstwy tej gliny, bo jest mega twarda. Więc brzegi mogą być strome, ale nie pionowe.

Numer 2. pomarańczowe to strefa pośrednia. Do 50-60 cm głębokości. Mogło by jej nie być, gdyby nie jej praktyczna rola. Ma służyć jako miejsce gdzie będę mógł wejść do oczka w celu przycinania roślinności z tyłu i konserwacji pompy. Musi być! Szerokość z 30-40cm bym mógł swobodnie po tym chodzić.

Numer 3. pomarańczowe to strefa lilii wodnych. Głębokość to 50-60cm i zrobię tam zagłębienie. Teraz jest tam strefa głęboka tego oczka, ale to będzie zasypane. Lilie w małe doniczki by się ukorzeniły, a zagłębienie będzie wypełnione mułem. Tak najlepiej rosną lilie u mnie : )

Numer 4. pomarańczowe to strefa na rośliny bagienne. do 10 cm głębokości. tylko rośliny, trawy irysy i inne cuda co zapragnę tam posadzić. Role ma dekoracyjną, by stworzyć tło dla oczka, ale też dla równowagi biologicznej w wodzie. pamiętajmy, że rośliny to genialna konkurencja dla glonów. Do tego przyciągają płazy i inne ciekawe stworzenia.

Przejdźmy do granatowych oznaczeń

Numer 1. granatowe to hortensja. Będzie przesunięta tam gdzie właśnie poznaczyłem cyferkę. Podkopie dookoła, podetnę szpadlem od dołu i będę się z tym siłował by to przesunąć. Jest ogromna i piękna, stanowi świetny dodatek dekoracyjny do całości.

Numer 2. granatowe. Lewa - północna strona oczka, tam dam jakieś trawy i maksymalnie przesunę kraniec oczka na lewo. Umieszczę tam bliżej końca działki filtr. Jaki tego jeszcze nie wiem.

Numer 3. granatowe. Zastanawiam się wciąż nad wykończeniem brzegu na froncie. Kamienia są oklepane. Może jakiś murek?

Numer 4. granatowe, tył oczka. Pas małych kamieni i pod nim rura od filtra do kaskady. Na pewną ewentualność zostawię tam z 30cm by się jakoś przecisnąć i móc konserwować oczko wodne od tyłu. Brzeg z kamieni, bo mam nadzieję, że rośliny bagienne to zasłonią.

Numer 5. granatowe to kaskada. No brakuje mi małego wodospadu, czegoś co by natleniało wodę latem i dawało ten przyjemny dźwięk wody uderzającej o wodę. Tutaj dalej koncepcja otwarta. ma to być małe, chodzi o sam dźwięk, nawet cichy szmer wody.

Numer 6. granatowe to moja strefa sportu :P Tam znajduje się drążek do trenowania, wiec nie mogę oczka dalej przesunąć, bo gdzieś muszę trenować w upały. Przyjemnie będzie latem męczyć podciąganie i w przerwie między seriami spoglądać co te ryby odwalają! :D

Numer 7. granatowe to koncepcja tarasu. Tak też pomyślałem, zę tam zamiast trawy można dać drewniany tara nachodzący bezpośrednio nad oczko. Tak by stworzyć iluzję pomostu. Pod tym można by też wkopać filtr ciśnieniowy, zamiast dawać go z tyłu po lewej. I tam bym mógł jeszcze powiększyć by było więcej miejsca. Ale trawa też super : )

Czym bym to oczko wodne uszczelnił? Membrana co najmniej 1mm, albo EPDM. Chce spać spokojnie, a mam jakoś tak, że mam wrażenie iż jak folia będzie cieńsza to łatwo zrobić dziurę. A to ma być już na wiele wiele lat. Po za tym, będę po tym chodził, a może i sobie w skoczę do wody bo czemu by nie? :P

Jak duże to będzie? Wymiarów nie znam, a nie mam jeszcze czasu biegać tam z miarą. Objętość myślę, że do 7000l dojdziemy :)

Filtracja jaka zastosuję? Tego jeszcze nie wiem, ale na pewno musi to być bardzo wydajne, bo w słońcu jest tam okropnie gorąco. Oczko znajduje się pomiędzy budynkami i to tworzy piękny mikro klimat tropików. Wszystko jest osłonięte fantastycznie. Ryb ma być dużo i to konkretnie karpi koi. Tak, filtracja to będzie wyzwanie, by woda była krystalicznie czysta. W sensie wyzwanie, dla mojego portfelu bo w teorii wiem co potrzebuję:P

Ryby! Karpie koi! Japońskie rasowe, od małego narybku zaczniemy i zobaczymy co się stanie! No i te co już mam euro koi. W związku z tym potrzebuje dobrej filtracji i napowietrzania.

Zimą napowietrzanie będzie musiało być niezawodne i wydajne, by tym wymagającym rybą zapewnić idealne warunki. Może i namiot z przezroczystej foli na okres grudzień - luty.

To na razie tyle. Kiedy kolejne części i czy w ogóle będą, tego to już nie wiem. Ale przyznam się szczerze, że się rozmarzyłem : )

Inne części:
Projekt mojego nowego oczka wodnego cz.1


2 komentarze:

Dziękuję, że zechciałeś podzielić się z nami swoim komentarzem! Pragnę przypomnieć tylko, że zabrania się robienia reklamy w komentarzach bez mojej zgody. To jest nieelegancka forma marketingu i lepiej napisać do mnie byśmy razem coś zdziałali :)